Webáruház indítás jogi feltételei – 2021

Webáruházat indítani gyerekjáték, szokták mondani azok, akik még soha nem csinálták, vagy nem szakszerűen csinálták.

Mert a termékek keresése, a webshop létrehozása a vásárlók megszerzése, a logisztaika mellett ott vannak még a jogi elvárások is. Amiket ha nem teljesítesz, akkor annak eléggé komoly következményei lehetnek.

Ebben a cikkben végigmegyünk a Webáruház indítás jogi feltételein és végigmegyünk azon a 7 jogi ponton, ami kihagyhatatlan ahhoz, hogy később ne érjenek “kellemetlen” meglepetések, bírságok.

Ezeket a kérdéseket ti küldtétek, Instán, YouTube-on és TikTok-on. Ha van olyan kérdés, amit nem válaszoltam meg, írd meg kommentben! Kezdhetjük?

Kinek lehet webáruháza ma Magyarországon?

Lényegében bárkinek lehet, akinek gazdasági társasági formája van, vagy egyéni vállalkozó.

Azaz egy sima mezei magánszemély nem indíthat jogilag webáruházat, így előtte az előbb említett gazdaság formában vállakoznia kell. (egyéni vállalkozás, Kkt., Bt., Rt., Kft.)

Magánszemély jogilag csak és kizárólag online piactereken kereskedhetnek, ilyen például a Facebook Marketplace-e.

Ezekkel a gazdasági formákkal válhatsz számlaképessé, számlát pedig kell adnod.


Kinek kell szólni, hogy indul egy webáruház?

Be kell jelenteni a tevékenységi körünket a székhelyünk szerinti közjegyzőnél (ez megtehető online is, ügyfélkapun keresztül). Szinte minden webshop tevékenységi körében szerepel a 4791 TEÁOR, azaz a Csomagküldő, internetes kiskereskedelem.

A nyilvántartási vétel díjköteles, mely kb. 3.000 Ft.

Abban az esetben, ha csomagoljuk a termékeket, be kell jelenteni az adóhatóságnál és ezután környezetvédelmi díjat kell majd külön megfizetni.


Kell-e ÁSZF és ha igen, milyen?

Igen, kell ÁSZF-el rendelkezni.

Az online létrejött szerződések, amik a fogyasztó és a vállalkozás között létrejön ugyan úgy szabályozva vannak, mint pl.: egy adásvételi szerződés lakásvásárláskor. Ezeket a szabályokat a 45/2014. Kormányrendelet tartalmazza.

ÁSZF ügyben én álltalánosságban nem ügyvédhez, vagy net jogászhoz fordulnék, mert elképesztően drágák, hanem két oldalt szoktam ajánlani. https://fogyasztobarat.hu/ és a https://virtualjog.hu-t. Ezek az oldalak költséghatékony és rugalmas megoldást kínálnak az ÁSZF problémára.

Főbb pontjai, amiket tartalmaznia kell:

  • a termék/szolgáltatás lényeges tulajdonságait,
  • a vállalkozó adatait és elérhetőségeit,
  • a termék/szolgáltatás teljes árát, és az ezen felül felmerülő költséget is (pl. szállítási díj)
  • fizetési, szállítási módok, teljesítési határidőt
  • az elállási jog gyakorlásának határidejét és egyéb feltételeit
  • szavatosságra és jótállásra vonatkozó tájékoztatást
  • panaszkezeléssel kapcsolatos tudnivalókat


Adatkezelési bejelentés szükséges-e?

Bejelentés nem kell már és nem kell a NAIH-tól sem nyilvántartási számot igényelni, viszont adatkezelési tájékoztatónak kell lennie az oldalon.

A GDPR 2018. május 25-től alkalmazandó rendelet, mely a szabályszerű adatfelhasználást az EGT területén tartózkodó magánszemélyek személyes adatait védi és segíti a biztonságos információáramlást.

Mivel a webshop személyes adatokat kezel, így, mint adatkezelő, tájékoztatnod kell a fogyasztókat a kezelt adatok köréről, felhasználási idejéről, adatkezelés jogalapjairól is.

Az adatkezelési tájékoztató rövid, tömör, mely tartalmazza a az adatkezelő adatait, az adatvédelmi tevékenységet, az adatkezelés célját, jogalapját, a kezelt adatok körét és az adatkezelés időtartamát, adattovábbítás esetén azok címzettjét és az adattovábbítás okát, az érintettek jogairól, jogorvoslati lehetőségeiről szóló tájékoztatást, és végül a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályokat.


Elállásra van lehetősége a vásárlónak online?

Igen, van.

Kormányrendelettel szabályozott az internetes vásárlásokra vonatkozó elállási lehetőség is, mely a 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet tartalmaz.

Az elállásra vonatkozó lényegesebb információk:

  • a fogyasztó az áru átvételétől számított 14 napon belül elállhat
  • elállás esetén elállási nyilatkozatot kell kitölteni
  • az időben bejelentett elállást követően a vásárolt terméket vissza kell küldeni a webshopnak. Kivétel: egyedileg készített termékek, romlandó termékek, higiéniai termékek (ha már fel lettek bontva)
  • visszaküldéssel kapcsolatos szállítási költségek a vásárlót terhelik
  • a webshopnak a visszaküldött termék beérkezését követő 14 napban vissza kell térítenie a termék vételárát (ha volt plusz költség, mint pl.: a szállítási díj, azt is)
  • cég, egyéni vállalkozás nem minősül fogyasztónak


Vállalnom kell-e szavatosságot, jótállást?

Igen, bár ez terméktől és annak az árától is függ.

Kormányrendelet szabályozza és pontosítja ennek a kategorizálását, így a 151/2003. (IX.22.) kormányrendeletből kell kiindulni.

Garancia/jótállás 2021 januártól módosult, így most már sávosan is szabályozva van a jótállás, elérhető lett az e-jótállási jegy is és a cserére, javításra és eljárási rendre vonatkozóan is pontosítva lett szabályzat.


Mi történik, ha nem egyezik a vállalkozás és a fogyasztó álláspontja?

Nézeteltérések, vagy éppen jogtalan követelések bármikor előfordulhatnak, így mind két fél védelmében az EU területén működő online kereskedelmi weboldalon/webshopon fel kell tüntetni az európai online vitarendezési platformra mutató linket, melyet az Európai Bizottság működtet.

Ezen a honlapon a fogyasztónak lehetősége van az online vásárlásához kapcsolódó jogvitáját bírósági keretek nélkül lefolytatni.


Összefoglalás

Mint láthatod, számtalan dologra kell figyelni és különböző kormányrendeleteknek kell megfelelni ahhoz, hogy védve legyél jogilag.

Ha pedig kicsit jobban beleásod magad rájössz, hogy az ÁSZF és az adatkezelési tájékoztató sok olyan pontot tartalmaz, melyhez érdemes szakképzett, internet-jogokra szakosodott jogászt felkérni a teljeskörű, precíz és személyre szabott kivitelezéshez.

Ez nem olcsó mulatság, azonban ha más (sokkal olcsóbb) lehetőséget keresel, akkor célszerű megnézned a fogysztobarat.hu vagy a virtualjog.hu oldalon.

Ha pedig szeretnél gyorsan haladni és meglepetések nélkül profitot termelő webshopot indítani, akkor KATTINTS IDE és vedd fel velünk a kapcsolatot!

Ki írta ezt a cikket?

Helló! Kiss Gergő vagyok a KonverzióHuszár társ alapítója. 2009-óta foglalkozok marketingel. Voltam piacvezető webáruház marketing vezetője és 2017 óta egy webáruházakra specializálódott marketing ügynökség marketing vezetője vagyok. Rólam itt olvashatsz többet »

Leave A Comment