12 lépéses webáruház indítás checklist

12 lépéses webáruház indítás checklist

Webáruház indítás checklist

A webáruházad elindítása egy nagyon fura időszak, mert egyszerre izgalmas és vágyakkal teli, álmodozó és mellette stresszes és kétségekkel teli… Ami tök rendben van, mert a webshop indítás régen valóban nem volt könnyű…sőt! Ha az lett volna, mindenkinek lenne már webshopja…

Viszont most már tök jó helyzetben vagy, hiszen még soha nem volt olyan könnyű webáruházat indítani, mint most. Amikor én kezdtem, akkor vagy programozónak kellett lenned, vagy több millióval a zsebedben kellett nekivágnod, hogy kész legyen a webshopod.

Most meg a shoprenternél havi 5 ezer + áfával elindíthatsz egy elég jó webáruházat. Plusz rengeteg marketing lehetőséged van és sok sok információ áll a rendelkezésedre. És még mindig nem vagy elkésve, hiszen hazánkban még mindig az E-kereskedelem hajnalánál tartunk.

Szóval nem véletlen, hogy Te is webshopot akarsz indítani. Én pedig azért vagyok itt, hogy ebben segítselek téged ingyenes és fizetős anyagokkal, meg persze tanácsadásokkal. Ebben a blogbejegyzésben pedig megmutatom azt a 12 lépést, amin végigmenve nagyjából nem hagysz ki semmilyen fontos lépést.

FONTOS! Ezek a lépések csak nagyon kezdő lépések! Inkább csak iránymutatás, ha profin akarod csinálni, akkor ennél sokkal, de sokkal több feladatot kell megcsinálnod!

 
1. Találd meg a piacképes terméket

Igen ez az első pont, mert jó piacképes termékek nélkül nem lesz sikeres a webshopod. Mindennek az alapja egy jó termékcsoport, amivel erőlködés nélkül tudsz komoly bevételekre szert tenni.

Jó és ötletes termékeket könnyű találni, de mégis a legtöbb webáruház már itt ezen a lépésen csődre van ítélve. Hogy miért? Mert ami elsőre jó ötletnek tűnik, nem biztos, hogy piacképes. Éppen ezért jól meg kell nézni, hogy mibe vágod a fejszéd.

2. Konkurenciaelemzés

A konkurencia és a piac elemzése jó lehet arra is, hogy validáld a termékötleted. Ha még nincs hasonló a piacon, mint te, az lehet jó és rossz hír is. Egyrészt, ha külföldön hasít a terméked, de itthon még senki nem árulja, akkor lehet, hogy sikeres leszel.

De az is lehet, hogy itthon már többen is belebuktak ugyan abba az ötletbe, amit te is csinálni akarsz. Ezért érdemes megnézni a konkurensek weboldalait, céges adatait, bevételi mutatóit stb…

Így rálátást kapsz a piac méreteire, hogy azok, akik már évek óta dolgoznak a piacodon milyen termékportfólióval, mekkora bevétellel rendelkeznek.

 

3. Egyszerű üzleti terv készítése

Ha már itt tartasz, és azt gondolod, hogy a termékeid piacképesek és van értelme belépni erre a piacra a “cuccoddal”, akkor érdemes készítened egy üzleti tervet is.

Ezt nem kell túlgondolni, csak a lényegre van szükségünk, amivel átlátjuk a helyzetünket és meghatározzuk, hogy milyen piaci igényre, milyen megoldást és hogyan nyújtunk.

Ez egy fél oldalas üzleti terv ami 3+1 részből áll.

  • Értékajánlat: Mit és hogyan értékesítesz?
  • Vevő szegmens: Kinek értékesítesz?
  • Csatorna: Hol értékesítesz?
  • Logisztika: Honnan szerzed be és hogyan juttatod el a terméket a vevőkhöz?

 

4. Marketing terv készítése

Ha készen vagy az üzleti terveddel, akkor szükséged lesz, egy marketing tervre. És ezt sem kell túlagyalni az elején, főleg akkor nem, ha nincs mentorod és mindent egyedül csinálsz.

Elég egy alap 5 lépéses marketing terv kidolgozása, ami a következőket tartalmazza.

  • Mi a célja a webáruháznak, mit kínál?
  • Ki a célcsoportja, kiknek akar eladni?
  • Mi a pozicionálásod?
  • Mivel különbözteted meg magadat a konkurenciától?
  • Miért vásároljak tőled és ne másoktól a terméked?

Ez a nagyon minimális szint, de ha ezek megvannak, akkor ezekkel már lesz annyi alapod, hogy el tudod indítani a webshopod kommunikációját.

 

5. Célok és feladatok meghatározása

Szuper, most már az üzleti és a marketing terved is készen van, viszont jó lenne magadnak ehhez mérten célokat és feladatokat is meghatározni. Én a konzultációs ügyfeleimen azt látom, hogy a közös munka előtt csak úgy terv és célok nélkül csinálgatták a webshopjukat.

Viszont így nem lehetsz hatékony. Ezért pontos célokat kell kitűzni határidőkkel és ehhez hozzá kell rendelni a feladatokat is.

Pl.: Webáruház indítás napja: 2021.10.11. 10:00 és ehhez összeszeded az összes feladatot, hogy mi kell, hogy ez megvalósuljon. Utána pedig ezeket a feladatokat is időrendi sorrendbe rakod, hogy mi mi után jön és hogy mikorra kell kész lenni vele.

 

6. Foglald le a domain neved

A következő lépés, hogy lefoglalod a doimain nevedet. A domain név regisztrációt  Domain szolgáltatók segítségével tudod a legegyszerűbben elvégezni. Ez pár perces folyamat és pár ezer forintba kerül.

De érdemes ezzel kapcsolatban hosszú távon gondolkozni, hiszen meghatározó lesz a webshopod életében. Az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venned a domain választásakor:

  • Könnyen megjegyezhető legyen
  • Könnyű legyen begépelni
  • Legyen rövid
  • Lehetőség szerint legyen benne a fő kulcsszavad
  • A célközönséged értse
  • Ne legyen benne szám, kötőjel

 

7. Tervezd meg a webáruházad

Megvan a domain neved és már nekiállnál megcsinálni a webshopod, akkor inkább még ülj vissza kicsit a tervező asztalodhoz, és először tervezd meg a webshopod. Hiszen nagyon fontos, hogy hogyan alakítod ki a webáruházadat.

Milyen menüpontok lesznek, hogyan épül majd fel a link struktúra és hogyan tudod a leginkább vásárló baráttá tenni a kategória felépítésedet.

Milyen elemek lesznek a főoldalon? Milyen infókat írsz ki az oldalsávba? Mik lesznek a termék oldalakon stb…

Ez egy fontos lépés, hiszen nem mindegy, hogy a webshopod 100 vásárlóból 1 vagy 3 vásárlót konvertál. És ez bizony itt dől el!

 

8. Készítsd el a webáruházad

Ha megtervezed a webáruházad, akkor jöhet a felépítés. Kialakítani az oldalakat, a kategóriákat, a termékek feltöltése, áfa beállítások, számlázás, szállítási módok, fizetési módok, jogi feladatok stb…

Ha egy tippet mondhatnék neked csak, akkor az az lenne, hogy a vásárlási folyamatot teszteld le ezerszer és nézd meg, hogy minden jól működik és ha nem érthető vagy nem működik valami, akkor változtass rajta!

 

9. Social platformok elkészítése

A webáruházad marketingjében a közösségi média platformok nagyon fontosak lesznek. Ezért ezeket már az indulás előtt is akár érdemes elindítani. Mindenképpen regisztrálj Facebook, Instagram oldalakat és ezeket szabd a brandednek megfelelő kinézetre.

Add meg a profilképet, a borítóképet, és tölts ki minden fontos információt, amit csak lehet ezeken a platformokon.

+ tipp: Az a tapasztalatom, hogy ha a webshop indításának folyamatát is dokumentálod ezeken a felületeken, akkor a piacbevezető kampányod is jobban fog elsülni.

10. Piacbevezető kampány

Kész a webshop, a közösségi média felületek, jöhetnek a vásárlók? Tök szuper, akkor kellene egy piacbevezető kampány?! Különben hogyan találnak meg a vásárlók?

Az emberek szeretik az újdonságokat, érdeklik őket, ha nyílik egy új étterem, vagy bolt a környéken, akkor bemennek megnézni megismerni. Ez van a webshopok világában is.

Ezért érdemes megtervezned, hogy milyen kommunikációval, milyen csatornán éred majd el az érdeklődőket, valamint, hogy nekik milyen ajánlatot adsz az első vásárlásukhoz.

 

11. Állj készen a rendelések teljesítésére

Mire eljutsz idáig, már úgy érezheted, hogy ezernyi munka órád van a webshopban és amikor bejön az első megrendelés, hirtelen nem is tudod mi a fenét kell csinálnod. És ez nem vicc, több ügyfelem, akiknek segítettem elindítani a webshopját az első rendeléseknél pánikolva írt, hogy Geriiii most mit csináljak?

Éppen ezért fontos, hogy még az indulás előtt családtagokkal barátokkal csináljatok teszt rendeléseket és készíts egy folyamatot arról, hogy mit csinálsz amikor bejönnek a megrendelések.

Pl.: Bejön az első rendelésünk, ekkor ellenőrizzük a fizetési státuszt, az adatokat. Kiállítjuk a számlát, összerakjuk a csomagot, bele teszünk köszönő kártyát, kupont, megrendeljük a csomagfelvételt stb…

Az elején nem kell ezt túlgondolni, később, amikor napi 5-10-50 csomagot kell feladni, majd úgy is változnak a folyamatok. Most csak egy alap rendszerre van szükséged.

 

12. Mérj, tanulj, optimalizálj folyamatosan

Ha pedig elindítottad a webáruházad és jönnek a megrendelések, akkor jön az igazi munka. Még jobban megismerni a piacot, hogy mit is akarnak igazán, mire reagálnak jobban? Milyen új termékekre vágynak? Stb…

És persze a piacod megismerésével jobban megérted majd az analitikát és el tudsz kezdeni tesztelni és optimalizálni. Ezzel pedig nagyon gyorsan tudsz majd növekedni. De ez egy másik cikk témája lesz majd.

Ha konkrét segítség kellene, akkor jelentkezz a két órás Hogyan indíts nyereséges webáruházat tanácsadásomra, amiben eljutunk odáig, hogy lesz egy kész terved arra, hogy miket kell csinálnod konkrétan az induláshoz.

Köszönöm, hogy itt voltál és végig olvastad a cikket, remélem tetszett, ha észrevételed, kérdésed van, írd meg kommentben!

Ha szeretnél velünk dolgozni, akkor kattints ide és vedd fel velünk a kapcsolatot! Sok sikert a webshopodhoz! Magas konverziót!

Ki írta ezt a cikket?

Helló! Kiss Gergő vagyok a KonverzióHuszár társ alapítója. 2009-óta foglalkozok marketingel. Voltam piacvezető webáruház marketing vezetője és 2017 óta egy webáruházakra specializálódott marketing ügynökség marketing vezetője vagyok. Rólam itt olvashatsz többet »

Leave A Comment