Vásárlási trendek 2021-ben

Vásárlási trendek 2021-ben

Megvizsgáltunk több nagyobb online kereskedelmi résztvevőt is, hogy miként változtak a 2020-as évben a kereskedelmi trendek. Azt már most kijelenthetjük, hogy míg 2019-ben több mint 750 milliárd forint értékben értékesítettek a webáruházak, addig 2020-ban ez a szám már 950 milliárd körül alakult. Ez több mint 27%-os növekedés. Különböző kutató és elemző cégek szerint ez a szám 2024-re elérheti, sőt akár el is kerülheti az 1700 milliárd forint forgalmat. 

VR és AR

Előreláthatóan 2021-ben az online vásárlóknak próbálnak olyan lehetőségeket biztosítani, ami egyszerre megadja a kényelmes internetes vásárlást, de egyben a személyes vásárlás érzését is biztosítja. Ezt különböző VR eszközökkel érhetjük el. Tehát ha egy bármilyen ruhát szeretnénk magunknak vásárolni, leülünk a gép elé, megadjuk a szükséges adatokat, felvesszük a VR szemüveget, persze csak ha szükséges, és már “próbálhatjuk fel” a számunkra impozáns ruhadarabokat. 

Vagy például megnézhetjük otthonunkat, hogy milyen szépen nézne ki a fal egy új színnel, egy új bútorral, mindezt mielőtt megnyomnák a „Vásárlás most” gombot. Ilyen lehetőség biztosít például az Ikea is. A “kibővített valóság” (Augmented Reality – AR) és a “virtuális valóság” (Virtual Reality – VR) vizualizálási megoldásokkal a vásárló és a kereskedő számára is rengeteg időt és pénzt spórol meg.

Eladó nélküli üzletek

A másik technológia amiben a kereskedők nagy lehetőséget látnak, az kicsit fordítottja az előzőnek, ahol a valós boltokat próbálják automatizálni, az internetes világhoz közelebb hozni, így megjelennek például az eladó nélküli üzletek. Az Amazon már pár éve kísérletezik ezzel a technológiával és 2018 januárjában meg is nyitotta azt a boltot, ahova elég bemenni, betenni a terméket a táskánkba és ezután csak ki kell sétálnunk.

Ebben az esetben az automata rendszer mindent pontosan lát. Látja, hogy mit és mennyi darabot tettünk a táskánkba. Természetesen azt is figyeli, ha visszateszünk a polcra. Amikor mindent összeszedtünk amit szerettünk volna és végeztünk a “beszerzéssel”, akkor elég csak kisétálnunk az üzletből és a bolt automatikusan levonja a bankkártyánkról a végösszeget. Természetesen a vásárlást megelőzően szükséges egy regisztráció, ahol megadjuk pl. a bankkártya adatainkat.

Egy hasonló próbálkozás, amit a Walmart az USA-ban tesztel, hogy a vásárló, úgy ahogy szokott, bemegy a boltba, összeállítja a kosár tartalmát, kifizeti, de házhoz már az üzlet szállítja, mintha online rendeltük volna meg.

A mesterséges Intelligencia és a hirdetések

A jelenlegi versenyhelyzetnek köszönhetően hazánkon belül is egyre többen ismerik fel az adatok elemzésének fontosságát és az erre épülő “mesterséges intelligencia” alapú automatizációk fontosságát.

Ezt úgy kell érteni, hogy a “weboldal” minden egyes alkalmat pontosan megfigyel, amit ott töltünk, mikor mit néztünk, mit néznek az ismerőseink, mit néznek a környékünkön élő emberek. Így már nem feltétlenül csak azok a termékek fogják a látogatót “követni”, amit megnézett, hanem akár azok is, amik az ő városára, városrészére jellemzők. Ezekkel a hirdetési eszközökkel sokkal pontosabban meg lehet majd határozni, hogy kinek mit érdemes megmutatni a hirdetésben.

Ebből arra is következtethetünk, hogy a hirdetési költségek is magasabbak lesznek a mostaninál, de pontosabb lesz a célcsoport meghatározás. Ami pedig azt jelenti, hogy kevesebb lesz a felesleges költés, magasabb lesz a ROAS (hirdetési kiadások megtérülése).

Több videó a webáruházban

Az elmúlt évben, években már megfigyelhettük, hogy a  webáruházakba már nem elég fotókat feltölteni, egyre jobban reagálnak a vásárlók a videókra.

Kimutatták, hogy a videók növelik a konverziós arányt, és a fogyasztók 62% -a azt mondja, hogy termékvéleményeket, termékvideókat néznek vásárlás előtt. 

Mivel az a cél, hogy a vásárló a vásárlást megelőző szakaszban is a mi webáruházunkban töltse el a legtöbb időt, ezért a videók 2021-re szinte már kötelezőek lettek. Viszont már nem csak a termékekről töltünk fel videókat, hanem a vásárlást megelőző és az azt követő szakaszokról is. Pl.: Hogy kell megrendelni egy bizonyos terméket, vagy mi a teendő, ha mégsem megfelelő terméket rendelt a látogató. Egyszóval az ügyfélkezelés már a videókban is kap helyet.

Ebben a cikkben már többmindet felsoroltunk, ami várható erre az évre és alakíthatja a vásárlási trendeket, de az egyik legfontosabb a teljes automatizáció.

Automatizációk, webáruház típusok

Valószínű, hogy a pandémiának is köszönhető, de egyre több webáruház indul, de szerencsére egyre nagyobb az érdeklődés is az online vásárlási lehetőségre. 5-10 évvel ezelőtt az volt a legjellemzőbb, ha egy vállalkozás saját maga raktározta és szállíttatta ki a csomagokat egy megfelelő logisztikai partnerrel, mára viszont teret hódítottak maguknak a Dropshipping és a Fulfillment megoldások.

Ennél a két típusú webáruháznál az értékesítőnek szinte nem is kell a termékkel foglalkoznia fizikálisan, mert azt erre  szakosodott vállalat végzi el helyette.

A Dropshipping esetén a a termék gyártója, vagy disztribútora kerül a vásárló és az értékesítő közé. Ez olyan mint egy közvetítői csatorna, mert a webáruház nem tart fent raktérkészletet és a logisztikával sem kell foglalkoznia. A megrendelés közvetlenül a beszállítóhoz fut be, a Dropshipping webáruház üzemeltetőjének nagyrészt csak marketinggel és az ügyfélkapcsolati tevékenységre kell fókuszálni.

Valamint ez a legköltségkímélőbb megoldása egy online kereskedelmi üzlet indításának. Viszont az is igaz, hogy itt tudjuk a legkisebb hasznot generálni vállalkozásunknak ha versenyképes árat szeretnénk kialakítani, mert a bekerülési költségbe beépíti a beszállító az összes többi költségét.

A Fulfillment szolgáltatást használó webáruházaknak, van raktárkészlete a dropshippinggel szemben, de raktárra nincs szüksége, ugyanis a Fulfillment center raktároz, csomagol és végzi a logisztikát. Ezzel jelentős fix költségtől szabadítja meg a webáruház üzemeltetőt, aki ezáltal sokkal több időt, energiát és pénzt tud fordítani a marketingre, skálázásra, növekedésre. Ebből adódóan a versenyképességük a jelentősen megnő a konkurens társaikhoz képest.

Működése pedig hasonló a Dropshippinghez. Ebben az esetben is a webáruház össze van kötve a Fulfillment szolgáltató rendszerével valamilyen formában, így a szolgáltató élőben láthatja a megrendeléseket és akár azonnal tudja őket teljesíteni.

Influenszerek

Amiről még nem beszéltünk azok az influenszerek. Ez nem egy újkeletű dolog, de egyre több gyártó fogja kihagyni a boltokat, legyen az online vagy offline, hanem megpróbál felhasználók közelébe online véleményeken keresztül kerülni és ott vásárlási lehetőséget biztosítani. Itt nem feltétlenül több százezer követővel, nézővel rendelkező “sztárokra” kell gondolnunk, hanem kisebb mikroinfluenszerek is szóba kerülhetnek, ha épp azt a célcsoportot szolgálja ki, akiket a gyártó is céloz. 

Biztonságos és kényelmes fizetési megoldások

A fizetési megoldások is folyamatosan bővülnek és egyre biztonságosabbak. Egyre több fizetési megoldás van (Apple Pay, PayPal, Barion, SimplePay), melyek egyszerűsítik a fizetési folyamatot, nagyon jó vásárlási élményt biztosítanak és ez még inkább elősegíti az  online vásárlást és növelik a bizalmat is a vásárlókban.

Ha a felhasználó útközben, akár tömegközlekedés közben szeretne megvásárolni valamit, nem feltétlenül fogja tudni a bankkártyájának az adatait. Viszont ha weboldalon lehetőséget biztosítunk például Apple Pay fizetésre, akkor vásárló minden gond nélkül tud fizetni és nem szakad meg a folyamat. Minél intelligensebbek a fizetési megoldások annál kevesebb a visszafordulás és magasabb a konverzió aránya.

Ezek a fizetési eszközök már nem csak online használhatók, hanem egyre több offline üzlet is bevezeti, hogy még könnyebben fizessenek a boltban is a vásárlók, ezzel még kisebb sort képezve a pénzáraknál.

Már nem csak olyan telefonnal, okosórával fizethetünk ami PayPass (közelítés elvén, érintésmentes fizetés) képes, hanem akár egy QR kódot befotózva is elindíthatjuk a tranzakciót. Ezzel azok az emberek is megkapják a mobilfizetés élményét, akik kisebb értékű, de okostelefont tulajdonolnak.

Összefoglalás

Amiket ebben a cikkben összeszedtünk  nem csak trendek, hanem lehetőségek is. 

Érdemes őket szem előtt tartani és valamilyen formában használni őket, mert ez már nem csak a jövő, hanem a jelen is. Ha nem követed a vásárlói igény által megformált szolgáltatásokat, nem használod az eszközöket, akkor lemaradhatsz a versenytársaidhoz képest és kicsúszol a piacodról. Érdemes folyamatosan vizsgálnod az új lehetőségeket és használnod őket, hogy mindig tudj valami újat mutatni a vásárlóidnak.

Aki ezt megteszi, az lesz a piacvezető függetlenül az értékesített terméktől és a vállalkozás nagyságától.

Ha pedig úgy érzed, hogy ez egyedül nem megy, vagy profi segítségre van szükséged, akkor KATTINTS IDE!

Szita Jenő - Webáruház szakértő

Ki írta ezt a cikket?

Helló! Szita Jenő vagyok a KonverzióHuszár társ alapítója. 1997-óta foglalkozom marketinggel és webáruházkészítéssel, üzemeltettem saját webáruházat is. 2019-óta csak webáruházakkal dolgozunk együtt, ezáltal egy nyelvet beszélünk ügyfeleinkkel. Rólam itt olvashatsz többet »

Leave A Comment