Készenállsz belépni + 2 perc munkával a marketing elit közé?

Mi az az egy dolog, ami megkülönbözteti a sikeres online marketingeseket a sikertelenektől? Hogyan tudsz napi pár perc plusz munkával a marketing élmezőnyébe kerülni? Ebben a cikkben megmutatom!

Online vállalkozóként és marketingesként a legfontosabb dolog az, hogy jó döntéseket tudj hozni. Azok, akik jó döntéseket hoznak, sikeresek lesznek. Akik képtelenek jól dönteni, azok sajnos egy sötét szobából irigykednek és trollkodnak majd a videóink alá.

De mire van szükséged ahhoz, hogy jó döntéseket tudj hozni?

  • Kávéra?  – Nem
  • Tanácsadókra? – Talán
  • Még több kávéra? – Ha szereted a kávét, akkor mindenképp

De leginkább olyan adatokra, amikből következtetéseket tudsz levonni, és amiknek a segítségével jó döntéseket tudsz hozni. Egy onlline vállalkozásnál a legfontosabb az, hogy tudd azt, hogy pontosan honnan érkezik a bevétel.

Akkor leszel döntésképes helyzetben, és akkor kerülsz a marketing élvonalba, amikor azt is tudod, hogy pontosan melyik posztodból, hány látogatás és hány vásárlás történt. Ha ezzel már most is képben vagy, akkor gratulálok, de ha nem, akkor ennek kell lennie a következő időszak egyik fő projektjének!

Az egészben a legnagyobb poén az, hogy ez nem egy kínkeserves meló, hanem kurva könnyű, érted! Minden posztnál, hírlevélnél maximum 5 percedbe fog kerülni, és ha ügyes vagy, akkor megvagy vele 2 perc alatt is. Szóval készen álsz arra, hogy megmutassam, hogyan tudod +2 perc munkával a marketing élvonalba kerülni?

A kulcs az UTM paraméterek?

A marketing elithez a kulcs az UTM paraméterezés. De mit jelent az, hogy UTM paraméter?

Az UTM paraméterek segítségével egy mezei linket ki tudsz egészíteni olyan információkkal, amik segítségével az egyes linkek eredményeit részletesen ki tudod elemezni.

Példa: ecommasters.hu/weboldal-elemzes/?utm_source=facebook&utm_medium=poszt&utm_campaign=weboldal_elemzes&utm_content=link

Egyszerűen megfogalmazva: Ha készítek egy Facebook posztot, amibe beteszem a weboldal elemzés szolgáltatásom linkjét, amit kiegészítek utm paraméterekkel, akkor látni fogom, hogy ebből a posztból pontosan hányan érkeztek a weboldalra, hogy mit csináltak, valamint konkrétan ez a poszt mennyi bevételt hozott nekem.

Hogyan működik az UTM-ezés?

Arra gondoltam, hogy megmutatom nektek a gyakorlatban, hogy hogyan kell egy linket fel UTM paraméterezni. Nézzünk egy olyan példát, amiben az összes paramétert fel tudjuk használni. Ez legyen egy Google adwords hirdetésnek a paraméterezett URL-je.

Van egy szolgáltatásom, amiben weboldal elemzést kínálok, ezen keresztül mutatom be neked, hogy használom az UTM paramétereket. Ennek a linkje paraméterek nélkül ez lenne: https://ecommasters.hu/weboldal-elemzes

Nyisd meg ezt a weboldalt: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

1. Az alap URL, amit paraméterezel – (Website URL)

Kezdésként meg kell lennie annak az URL-nek, amit fel akarsz paraméterezni. Ez jelen esetben nálam a https://konverziohuszar.hu link lesz. Ezt csak be kell illesztened az első mezőbe.

Ügyelj arra, hogy ezt a linket jól add meg, mert ha nem másolod a linket, hanem te írod be és valamit elütsz, akkor nem fog működni. Valamint ez az egyik kötelezően kitöltendő mező.

Eredmény: https://konverziohuszar.hu

2. A kampány forrás – (Campaign Source)

A weboldal URL mellett, amit az előbb megadtunk, ez a másik kötelezően kitöltendő elem, aminek a segítségével meg tudod adni, hogy hol helyezted el ezt a linket, hol kattintanak rá a látogatók.

Pl.: Google, Facebook, Instagram, hírlevél, stb…

Jelen esetben, mivel ezt a linket a Google Adwordsben fogják lekattintani, ide most azt írom be, hogy google.

Eredmény: https://konverziohuszar.hu/?utm_source=google

3. A kampány médium – (Campaign Medium)

A kampány médiumban azt tudod megadni, hogy az egyes forráson belül milyen médium az, amiben elhelyezted ezt a linket. Ha mondjuk egy Instagram sztoriban helyezted el a linket, akkor ez az érték a sztori értéket kapja.

De ha egy partner oldalon van egy bannered elhelyezve, akkor ez a banner értéket kell, hogy megkapja. Jelen esetben, mivel fizetett kereső hírdetésről van szó, így a PPC értéket fogja megkapni.

Pl.: email, banner, poszt, sztori, link, ppc stb…

Eredmény: https://konverziohuszar.hu/?utm_source=google&utm_medium=ppc

4. A kampány név – (Campaign Name)

A kampány név arra szolgál, hogy az adott kampányt be tudd azonosítani. Ha mondjuk ez egy Black Friday kampány, akkor a black_friday adatot kapja meg. Mivel mondjuk ebben a kampányban adok egy 50%-os kedvezményt, ezért legyen a kampány neve: 50_off

Eredmény: https://konverziohuszar.hu/?utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_campaign=50_off

5. A kampány kifejezés – (Campaign Term)

Ezt az UTM paramétert csak a fizetett kereső hirdetéseknél használjuk, hiszen ez az UTM arra szolgál, hogy a kulcsszavakat tárolja.

A kifejezés, amire hirdetek az a weboldal elemzés lesz, ezért természetesen ezt fogom megadni, mint adat.

Eredmény: https://konverziohuszar.hu/?utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_campaign=50_off&utm_term=fooldal

6. A kampány tartalom – (Campaign Content)

Ha több különböző hirdetést készítettem erre az egy kulcsszóra, amik eltérnek egymástól, akkor ezzel a paraméterrel meg tudom őket különböztetni. Én arrra is szoktam használni, hogy egy Facebook posztban, vagy hirdetésben, ha több helyen is vannak linkek, akkor ezeknek a linkeknek mind mind külön csinálom meg az UTM paraméterezett linket. Azt, hogy ezeket te hogy nevezed el, az már csak tőled függ.

Eredmény: https://konverziohuszar.hu/?utm_source=google&utm_medium=ppc&utm_campaign=50_off&utm_term=weboldal_elemzes&utm_content=we01

Több szó megadása adatként

Biztos felmerül benned a kérdés, hogy mi van akkor, ha több szót akarsz megadni egy paraméternek. Például Instagram profil link? A különáló szavak használatakor vagy alsóvonást “_” vagy plusz jelet “+” használhaszt. Ékezetes és egyébb speciális karaktereket, mint a @ vagy írásjeleket, mint a “.”,”?”,”!” NE HASZNÁLJ!

?utm_source=instagram_profil_link

?utm_source=instagram+pofil+link

Mikor tilos UTM paramétereket használni?

Tetszik ez az UTM dolog, igaz? Baromi egyszerű, és tök jól nyomon lehet vele követni egy csomó mindent. Viszont amennyire király eszköz, annyira veszélyes is lehet, ha rosszul használod!

UTM paraméterezett linkeket csak akkor használj, ha azok egy másik weboldalról mutatnak a te oldaladra. A saját weboldaladon, belső linkek mérésére soha ne használd az UTM paraméteres linkeket. Ha mégis ezt tennéd, a következőkre számíthatsz:

Megnő a visszafordulási arány

Tételezzük fel, hogy rákkattintok, az egyik blogbejegyzésedre a Google-ben. Olvasom a cikked, és látok az oldalsávban egy bannert, amire rákattintok és ami az egyik landing oldaladra vezet át. Ha a bannerra elhelyezett linket kiegészíted UTM paraméterekkel, akkor az analytics a kattintásomat úgy fogja érzékelni, hogy kattintás nélkül elmentem az oldaladról, mert az UTM-ezett linkre kattintva egy teljesen új munkamentet indítottam.

Ez pedig visszafordulásnak számít, amivel az a probléma, hogy ha magas a visszafordulási arányod, akkor a Google ezt úgy értelmezi, hogy rossz, nem releváns a tartalmad, ezért elkezd hátrasorolni a találati listán.

A munkamenetek átlagos hossza lecsökken

Az előző okok miatt, ha egy munkamenet végetér az UTM linkre kattintva, akkor ugye annak a munkamenetnek a hossza is lecsökken. Ami megint ugyan ahhoz a problémához vezet, mégpedig, hogy a Google azt látja, hogy sokan elmennek az oldaladról, úgy hogy nem csináltak ott semmit, és nagyon kevés időt töltenek el ott.

Így megint azt a következtetést fogja levonni, hogy nem jó a tartalmad, nem releváns a cikked, vagy a terméked és elkezdesz visszaesni a találati listában.

Tönkreteszed a konverziókövetést

A Google keresőből feljöttem a blogodra, rákattintottam a banneredre és letöltöttem az egyik csaliterméked, ezzel együtt feliratkoztam és megvettem valamelyik termékedet. Ezt az Analytics-ben látni és tudni fogod, hogy a keresőből érkezett az a vásárlás.

Ha a banner linkjét felruházod UTM paraméterekkel, akkor az összes előtte keletkezett adat úgymond “elveszik”. Nem fogja tudni mérni az Analytics, hogy a keresőből érkezett az a vásárló.

Összegezve: UTM paramétereket csak akkor használunk, ha külső oldalról akarunk forgalmat terelni a saját oldalunkra, vagy ha mi akarunk a saját oldalunkról forgalmat terelni mások oldalára, és ennek mérni szeretnénk a hatékonyságát.

UTM paraméterezett link példák

Most pedig megmutatom, hogy ennek a kampánynak milyen változatai lehetnek, ha különböző források különböző médiumaiban osztjuk meg ezt a linket.

Instagram sztoriba elhelyezett link: …ecommasters.hu/weboldal-elemzes/?utm_source=instagram&utm_medium=sztory&utm_campaign=50_off&utm_content=elonyok

Instagram profilba elhelyezett linkek: …ecommasters.hu/weboldal-elemzes/?utm_source=instagram&utm_medium=bio&utm_campaign=50_off

Facebook poszt linkek: …ecommasters.hu/weboldal-elemzes/?utm_source=facebook&utm_medium=poszt&utm_campaign=50_off&utm_content=ajanlat_video_link

…ecommasters.hu/weboldal-elemzes/?utm_source=facebook&utm_medium=poszt&utm_campaign=50_off&utm_content=ajanlat_video_gomb

Hírlevél linkek: …ecommasters.hu/weboldal-elemzes/?utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=50_off_utolso_esely&utm_content=link

…ecommasters.hu/weboldal-elemzes/?utm_source=email&utm_medium=email&utm_campaign=50_off_utolso_esely&utm_content=kep

Összefoglalás

Az UTM paraméterek használata egyszerű és gyors, de nagyon nagy mértékben megkönnyíti azoknak a munkáját, akiknek a marketingben a teljesítményen van a fókusz. Bárcsak minden marketinget segítő eszköz ilyen lenne. 🙂

Ha használni kezded, akkor vigyázz vele, belső linkelésnél soha ne használd! Ha tetszett a videó és a cikk, akkor oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel, üzlettársaiddal. Sok sikert a megvalósításhoz!

Valamint csatlakozz az EcomMasters kulbhoz IDE KATTINTVA