Honnan tudhatod, hogy a marketingesed hülyére vesz?

Új partnereknél, ügyfeleknél nagyon sokszor előfordul az, hogy nagyfokú bizalmatlanságot érzünk már az első találkozásunk alkalmával. Ilyenkor mindig megkérdezzük, hogy esetlegesen valamilyen negatív tapasztalat van-e a háttérben, ami egy előttünk dolgozó marketinges csapattal való együttműködés során alakult ki.

A válasz szinte 100%-ban ugyanaz. “Kifizettünk egy csomó pénzt, de nem történ semmi előrelépés és még azt sem láttuk, hogy valamit tettek volna érte.”. Persze nem szó szerint mindig ez a válasz, de a lényege legtöbb esetben ez. 

Ezenkívül több alkalommal is találkoztunk már olyan webáruház üzemeltetővel is, aki alapból elutasította a marketinget, mert szerinte az csak egy kamu és átverés. De szerencsére volt olyan, akinek be tudtuk bizonyítani, hogy a marketing ha jól van kezelve, minden befektetett forint szükséges és az utolsó fillérig meg fog térülni.

Azért hogy egy kicsit könnyebb legyen a döntés számodra, összeszedtünk pár tanácsot, hogy mire figyelj oda, mielőtt bárkivel nekiállnál együtt dolgozni, vagy ha már folynak a munkálatok, akkor miből sejtheted azt, hogy a partnered nem a legkorrektebb veled, vagyis, hogy “hülyére vesz”.

1. Az árajánlat igényfelmérés nélkül.

Ebben a szakmában nem nagyon lehet sablonokra építeni, mert minden webáruház más és más.

Ezért már az elején gyanús lehet az, hogy mindenféle megbeszélés, konzultáció nélkül egy pontos árajánlatot kapsz, amiben akár még az ellátandó feladatok is tételesen szerepelnek.

Az biztos, hogy egy jó marketinges csapat fel van készülve többféle kategóriára amit hirdetni kell, de egy igényfelmérő megbeszélés nélkül csak körvonalakban  gondolhatjuk, hogy neked és a webáruházadnak mire van szüksége, és melyik szakaszban vagytok épp. Egy ilyen igényfelmérő marketing megbeszélés alkalmával pontosan meg tudjuk vizsgálni a jelenlegi helyzetedet és akár közösen is meg tudunk fogalmazni egy rövidtávú és reális célt amit az átadott információk alapján el lehet, vagyis el kell, hogy tudjunk érni.

2. Igényfelmérő megbeszélés

Az előző pontban már említettük, hogy ha egy marketing cég megbeszélés nélkül ad árajánlatot, vagy a weboldalukon elérhető egy pontos árlista, akkor ők nem feltétlenül az a vállalkozás akire neked szükséged van, mert nagyrészt csak sablonmegoldásokkal dolgoznak és nem veszik figyelembe, hogy neked mire is lenne valóban szükséged.

Szóval legyen az első bizalomépítő szempont az első mindent megalapozó megbeszélés.

Ez a megbeszélés főként arról kell hogy szóljon, hogy a marketinges csapat tiszta képet kapjon a jelenlegi helyzetedről és kiderüljön számukra, számunkra, hogy melyik eszközökhöz érdemes nyúlni, hogy valóban sikereket lehessen elérni és ne csak pénzégetés legyen a közös munka.

Ilyen például, hogy ha eddig nem gyűjtöttél hírlevél listát, akkor ne a hírlevél legyen a fő pont, vagy ha még nincs Facebook pixel beépítve az oldalba, akkor nem remarketinggel szükséges kezdeni, hanem a technikai beállításokkal.

De az is nagyon fontos, hogy ha marketinges azt sugallja, hogy “pikk-pakk” eléri a legjobb eredményeket, vagyis olyanokat ígér ami hihetetlennek tűnik, vagy nincs alátámasztva, valamilyen konkrét, nem marketingesek által is érthető magyarázattal, akkor köszönd meg a lehetőséget és nézz másik partner után, mert az ilyen esetek 90%-ban a közös munka is csak hitegetésre fog épülni.

3. A szerződés

A következő pont amit szintén előre érdemes megvizsgálni, hogy mik a szerződési feltételek, kinek milyen kötelezettsége van a közös munka során. Mennyire érthető a szerződés.

Tapasztaltuk már, hogy partnerünk megmutatta nekünk előző kivitelezővel kötött szerződését, és döbbenetünkre olyan pontok és megfogalmazások voltak benne, ami egy jogászt is megizzasztott volna, nemhogy egy olyan “halandót”, akinek nem ez a szakterülete.

Vagyis ha úgy érzed, hogy túl van bonyolítva a szerződés, akkor annak oka van, és nagy valószínűséggel nem az hogy a Te jogaid és kötelezettségeid is megfelelően érvényesíthető legyen, hanem mert nem egyértelmű a marketing vállalkozó számára, hogy el tudja látni a vállalt feladatot, amire őt megbíztad, illetve fizetsz neki.

A szerződés az általános és szükséges dolgokon kívül, jó ha tartalmaz egy roadmap-et, amiből kiderül, hogy nagyjából hogy épül fel a közös projekt.

4. Mi alapján készülnek a hirdetések, mi a stratégia

Amennyiben eddig a pontig minden probléma nélkül jutottál el, akkor már van remény arra, hogy minden remekül fog működni, így joggal várhatod partneredtől a stratégiát ami alapján a hirdetések fognak majd működni.

A tényleges munka első pontjaként szükséges egy stratégia, hogy mire fogjuk felépíteni a megjelenéseket, miután mi következik, stb. Ha a stratégia egyeztetése, pontosítása elmarad, akkor már van okod az aggodalomra, mert ebben az esetben a legelképzelhetőbb az, hogy a ad-hoc jellegű hirdetéseid fognak futni, aminek sok értelme nincs, de megfelelő eredményeket biztosan nem fog számodra generálni.

A stratégiának többek között tartalmaznia kell, hogy mi a célunk, ki a célcsoport, milyen típusú hirdetésekkel célozzuk meg őket, melyik vásárlási szakaszban vannak, stb.

Enélkül nincs értelme a hirdetéseknek, ezért azt javasoljuk, hogy állítsd le a folyamatot és keress egy tényleg profi marketing partnert.

5. Folyamatos kommunikáció, kimutatások és tesztelés

Ennél a pontnál már elindultak a hirdetések és az is lehet, hogy működnek is. De Te nem látsz bele semmibe, nem kapsz kimutatásokat, csak annyi a válasz amikor ezt számonkéred, hogy nézd meg a hirdetéskezelőben, ha egyáltalán van hozzá megfelelő jogosultságod.

Nincs egyeztetés, csak azt látod, hogy a bankszámládat folyamatosan terheli a Facebook, vagy a Google Ads, vagy bármelyik egyéb marketing eszköz előfizetési díja. Vásárlások is vannak a webáruházban, de nem tudod, hogy minek köszönhető ez, és hogy mennyire éri meg, vagy hogy hogyan tervezz a következő hónapokra.

Találkoztunk már olyannal is, hogy a webáruház tulajdonos javasolta a marketing csapatának, hogy teszteljenek le 1-2 hirdetést, vagy célcsoportot, de azt a választ kapta, hogy a tesztelés teljesen felesleges és csak időpazarlás. Ha az együttműködésetek során az derül ki, hogy nem történnek tesztek, akkor biztos lehetsz abban, hogy nem marketing szakemberrel dolgozol,  mert azt még egy junior marketingesnek is illene tudnia, hogy a TESZT AZ ALAPJA MINDENNEK.

Ezenkívül még azért is szükséges a folyamatos egyeztetés, mert a termékedet te ismered igazán, te tudsz róla mindent, te tudod, hogy kinek mikor van rá szüksége, ki mikor szokta vásárolni, ezért olyan ötleteid is lehetnek, amit érdemes kipróbálni és tesztelni.

Vannak a piacon olyan ügynökségek, akik szinte kikérik maguknak, hogyha megbízójuknak van ötletük, mert ők úgy gondolják hogy marketingben használható ötlete csak a marketingesnek lehet. De ez abszolút nem igaz a feljebb említett okok miatt is. Az ilyen szemlélettel dolgozó csapatot sem ajánljuk jó szívvel.

Érdemes havonta legalább 2 alkalommal tartani akár egy rövid, online megbeszélést, mert a közös ötletelések vihetik gördülékenyen előre közös munkát.

6. Eszközök

Szinte hihetetlen, de vettünk már át olyan webáruház marketing kivitelezését, ahol volt Facebook pixel elhelyezve az oldalba, de nem voltak események beállítva. Azaz a pixel szinte felesleges is volt, mert a gyűjtött adatokból nem lehetett semmit megfelelően szegmentálni, így nem tudtunk létrehozni megfelelő célcsoportokat, sem hirdetéseket. Ezért itt a technikai feltételek elkészítése volt az első feladatunk.

Nagyon fontos, hogy a leendő, vagy már aktív partnered képben legyen és használja a megfelelő alkalmazásokat szoftvereket, ami még pontosabbá, költséghatékonyabbá teszi a hirdetéseket, így sokkal nagyobb megtérüléssel számolhatsz majd.

Hogy legjobb döntést hozhasd meg, érdemes megkérdezni az első megbeszélésen, hogy milyen marketing eszköztárral dolgoztok majd, így később nem érhet meglepetés.

7. Eredmények

A közös munka gyümölcse, ha a webáruházad elkezd bevételt termelni. Több marketinges cég azt ígéri, hogy villámgyorsan bevétel és haszontermelő lesz a vállalkozásod. Hogy ne rugaszkodjunk el most sem a valóságtól és ne keltsünk felesleges pánikot, mi ezt a “villámgyorsant”, úgy szoktuk meghatározni, hogy 1-2 hónap mindenképp szükséges ahhoz, hogy eredményeket érjünk el. 

igaz, nagyon sokszor jóval rövidebb idő alatt kezd beérni a gyümölcs, de ne erre alapozzunk.

Ha már több hónapja együtt dolgozol valakivel, de nem történ semmilyen visszavezethető konverzió, és a statisztikák sem mutatnak semmilyen növekedést, akkor nem érdemes tovább várnod, keress egy másik partnert aki ténylegesen megfelel az elvárásaidnak.

Árak

Az árakat szándékosan nem vettük figyelembe, mert tudás árát nem feltétlenül lehet reálisan meghatározni és az árképzése is mindenkinek más. Így ebben csak azt a javaslatot tudjuk tenni, hogy ne a bekerülési költség, vagy a rendelkezésre állási díj legyen az elsődlegesen meghatározó szempont, hanem a fent felsorolt dolgok. Ha az összes pont rendben van, akkor márcsak azon múlik, hogy mekkora összeg áll rendelkezésedre marketing befektetésre havi rendszerességgel.

Összefoglalva: Tudjuk, hogy nem könnyű olyan kivitelező céget találni, aki megfelel minden elvárásnak, de nem lehetetlen. Ha már Te is találkoztál olyan esettel, amit szívesen megosztanál velünk, akkor írd meg kommentben a bejegyzés alatt, hátha ezzel is tudunk segíteni valakinek aki hasonló helyzetben van, de még lehet, hogy nem is tudja.

Ha pedig szeretnél velünk “személyesen” is egyeztetni, akkor foglald le az időpontodat az  ingyenes online megbeszélésre minden kötelezettség nélkül!

Szita Jenő - Webáruház szakértő

Ki írta ezt a cikket?

Helló! Szita Jenő vagyok a KonverzióHuszár társ alapítója. 1997-óta foglalkozom marketinggel és webáruházkészítéssel, üzemeltettem saját webáruházat is. 2019-óta csak webáruházakkal dolgozunk együtt, ezáltal egy nyelvet beszélünk ügyfeleinkkel. Rólam itt olvashatsz többet »

Leave A Comment